Klantvriendelijke corona-acties van Sophie Lingerie en Tweety Twello betalen zich nu dubbel en dwars terug

Francis Raab en Dorien van Dijk verkeren in een opperbeste stemming. Niet zo vreemd want hun lingeriezaak Sophie Lingerie aan de Duistervoordseweg in Twello loopt weer als een trein. “Afgelopen week was het ook erg druk. En toen stond Francis er ook nog eens alleen voor omdat ik vrij was”, zegt Dorien lachend.

Voor Linda Span, de eigenares van Tweety Twello aan de Molenstraat, is de situatie iets gecompliceerder. Zij merkt tot haar vreugde ook dat de aanloop naar haar winkel in (grotendeels) tweedehands kleding flink aantrekt, maar zij kampt zelf met de naweeën van een coronabesmetting.

“Op 28 april mochten we weer zonder afspraak open en de 27ste was ik gelukkig klachtenvrij. Ik werk op dit moment hard aan mijn herstel. Mijn energieniveau is nog te laag. Niettemin ga ik met heel veel plezier naar de winkel hoor”, zegt Linda.

Inbrengen kleding 
Naast gebruikte kleding (“zonder schade en van gerenommeerde A-merken”) voor kinderen en volwassenen verkoopt Tweety Twello ook ingebrachte riemen, tassen en schoenen. Als een artikel wordt verkocht, krijgt de inbrenger veertig procent van de opbrengst. Inbrengers hoeven alleen maar kleding aan te leveren, Linda verzorgt verder alles.

Voor de coronacrisis bestond een beperkt deel van Linda’s collectie uit nieuwe spullen. De onderneemster verwacht dat zij na de zomer weer nieuwe kleding en accessoires aan haar assortiment kan toevoegen.

Sophie Lingerie is vernoemd naar de jongste dochters van Dorien en Francis, die beiden Sophie heten. De twee eigenaressen waren voorheen collega’s in de lingeriezaak die op dezelfde locatie onder de naam Diva Lingerie opereerde. Nadat hun werkgeefster stopte, besloten Francis en Dorien samen het ondernemersavontuur aan te gaan. “En daar hebben we nog geen moment spijt van gehad.”

Steeds stiller 
Nadat in maart 2020 de eerste coronamaatregelen van kracht werden, merkten Francis en Dorien al snel dat het steeds stiller werd in hun winkel. Uit angst voor besmetting zijn ze toen om en om gaan werken. “Het was ongezellig”, zeggen ze terugkijkend op deze vreemde periode. Linda van Tweety Twello had na de eerste coronapersconferentie van premier Mark Rutte nog de verwachting: ‘we gaan voor vier weken dicht en daarna komt het wel goed’.

Om klanten tijdens de lockdowns toch te kunnen helpen, gaven Francis en Dorien hun tassen vol kleding mee die zij thuis konden passen. “We hebben dit op basis van goed vertrouwen gedaan en ons vertrouwen is geen enkele keer beschaamd.” Door wekelijks de etalage nieuw in te richten, wisten de eigenaressen de interesse van klanten in hun collectie vast te houden.

Deze collectie beperkt zich geenszins tot alleen lingerie. Vrouwen kunnen bij Sophie Lingerie eveneens terecht voor bad- en beenmode en voor nachtkleding. Nachtkleding en ondergoed voor heren verkopen Dorien en Francis ook.

Flexibel 
Waar veel collega’s in de kledingbranche tijdens corona op de onlinetour zijn gegaan, was dit voor ‘Sophie’ geen optie. Francis: “Onze handel werkt niet online. Mensen willen onze kleding aanpassen en zich laten adviseren.” Dorien en Francis bieden de mogelijkheid van private shopping aan en komen op verzoek ook bij de klant thuis. “Wij zijn heel flexibel, bij ons kan bijna alles.”

Een webshop opzetten, heeft Linda van Tweety Twello nooit overwogen. “Elk kledingstuk bij mij in de winkel is exclusief, ik heb nergens een tweede exemplaar van.” Wat Linda in coronatijd wel heeft gedaan, was de mogelijkheid van privé shoppen invoeren. De winkel virtueel bezoeken kon ook.

Via een whatsapp-button op haar facebookpagina konden klanten een afspraak met Linda maken, via een camera de winkel bekijken en daarna de gekochte artikelen afhalen of laten bezorgen. Linda: “Je doet het voor de klanten hè. Ik had dit met alle liefde voor ze over en liep met de camera door de winkel. Ik vond het jammer voor hen dat er zo weinig mogelijk was.”

Francis en Dorien merken dat veel mensen weer echt zin hebben om zich in het nieuw te steken. Zij verkopen onder meer veel beha’s en ‘mooi ondergoed voor onder lichte kleding’. Met het huidige zomerweer is er logischerwijs ook veel belangstelling voor badmode.

Voor elk budget 
Een ontwikkeling die Linda toejuicht is dat een groeiend aantal mensen zich oriënteert op het kopen van kwalitatief hoogstaande tweedehandskleding. “Hierin spelen duurzaamheid en milieu een rol en bijvoorbeeld ook de populaire website Vinted. Ik vervul dezelfde rol als Vinted maar dan regionaal. Steeds meer mensen zien in dat je voor elk budget leuk aangekleed kunt zijn en bij ons mooie, onbeschadigde merkkleding kunt kopen. Merkkleding dragen, wordt zo voor iedereen mogelijk.”

Zowel Linda als Francis en Dorien zijn dankbaar voor de vele leuke en lieve steunbetuigingen die zij tijdens de coronacrisis van hun trouwen klanten hebben ontvangen. Dankbaar zijn ze ook voor de door de gemeente Voorst opgestarte Koop Lokaal-campagne, die zij van harte onderschrijven.