Eindelijk mogen zij weer klanten in hun winkel ontvangen

Ina is Ina Visser. Zij is sinds vijfenhalf jaar eigenares van grote maten dameskledingzaak Catharina’s Choice aan de Duistervoordseweg. Zij verkoopt ook tassen, sjaals en sieraden. Jet is Jet van den Beld. Zij runt aan de Marktstraat al 22 jaar Breishop De Knipoog en verkoopt hier onder meer breiwol, garens, ritsen, knopen, babykleding en sieraden. Anita is Anita Buitenhuis. Zij opende anderhalf jaar geleden aan de Marktstraat dameskledingzaak (“van jong tot oud”) SISZ Fashion en heeft ook schoenen, tassen en sieraden in haar assortiment.

Van de drie is Anita het soepelst door de nu al een jaar durende coronacrisis gerold. “Het gaat eigenlijk best goed. Ik besta natuurlijk nog niet zo lang en het eerste jaar dat ik er stond was echt uniek. Het ging super en daar pluk je nu de vruchten van. Iedereen die is geweest die gunt het je en komt terug.” In de lockdown zette Anita heel erg in op de sociale media. Via Facebook, Instagram en WhatsApp zorgde zij ervoor dat klanten haar collectie konden zien en haar konden bereiken. “Nu de winkels weer open mogen, kunnen ze bij mij online een afspraak inplannen. De afgelopen weken zat ik helemaal volgeboekt. Ik reken ruim één uur per klant. Die tijd hebben mensen ook echt nodig. Iedereen is helemaal happy om weer te mogen shoppen en de collectie te kunnen bewonderen en voelen. Het is ook gewoon weer eens een leuk uitje.” Bestellen en thuis passen mag ook nog steeds. Snuffelen Na de coronacrisis wil Anita een aantal uur per dag blijven vasthouden aan private shopping, omdat dit haar zeer goed bevalt. “Ik kan dan heel uitvoerig persoonlijk aandacht aan de klant schenken.” Wat zij nu mist, zijn ‘de mensen die af en toe even binnenlopen’.

Anita, Jet en Ina benadrukken dat een klant ook op afspraak kan komen snuffelen en dat het zeker geen verplichting is om altijd spullen aan te schaffen. Jet vertelt dat ze er tijdens de eerste lockdown serieus aan heeft gedacht om te stoppen, maar nu ze onlangs negen weken achtereen gedwongen thuis moest zitten, is zij tot inkeer gekomen. “Ik vond het thuiszitten vreselijk en heb besloten toch nog een aantal jaren door te gaan.” Op de vraag hoe het met de aanloop van klanten is gesteld, antwoordt Jet: “Dat is heel verschillend, de ene dag zijn het er best veel en de andere dag helemaal niemand. Ik heb het kleinste winkeltje van Twello. Er kan nu maar één klant tegelijk naar binnen. Ik ben best heel voorzichtig, ook omdat ik astmatisch ben. Het is lastig, maar je moet het zien te handelen. Aan de andere kant is het ook heel gezellig. Mijn klanten komen uit het hele land en laten vaak zien wat ze gemaakt hebben. Ik heb er wel weer veel plezier in!” Sokken breien De coronacrisis heeft er, zo zegt Jet, voor gezorgd dat het aantal mensen dat thuis breit flink is gestegen. De wolspecialiste heeft nog een opmerkelijk ‘nieuwtje’: Er zijn volgens haar heel veel meiden vanaf een jaar of achttien die nu sokken breien.

Ina kan goed uit de voeten met de shop-op-afspraak-coronaregel: “Mark Rutte gaf eind februari aan dat we vanaf 3 maart weer op afspraak mogen winkelen. Dat is voor mij prima. Ik ben er niet alleen voor de lokale klant. Dit betekent dat mensen soms een uur in de auto zitten. Nu ze bellen, laat ik het aan de klant over wat die precies wil. Mijn klanten kopen niet enkel een spijkerbroek of jurk maar een collectie van een seizoen en komen vervolgens twee of drie keer per jaar. Ik heb ze geregeld anderhalf tot twee uur in de winkel en houd daar in de planning ook rekening mee.” Dankbaar De lockdowns hebben er bij de voormalig leidinggevende in de zorg financieel ingehakt. Ina: “De verhuurder is mij onlangs voor de tweede keer in deze coronatijd tegemoetgekomen. Daar ben ik hem heel dankbaar voor. Mensen denken dat je in een lockdown vakantie hebt en dat ik mooi heb kunnen herstellen van mijn knieoperatie van eind vorig jaar, maar zo’n lange gedwongen sluiting maakt de situatie echt niet makkelijk.”

Jet zegt dat zij en haar collega-ondernemers in Twello blij zijn dat de klanten bij hen terugkomen. “En dat ze niet alles online kopen maar ook bij ons in de winkel”, voegt Anita hieraan toe. Prettig winkelen Ina vindt het jammer dat de sfeer in het dorpscentrum anders is doordat er veel zaken gesloten zijn. “Als de mensen blijven terugkomen en de horeca wat meer mag, hoop ik dat het weer prettig winkelen wordt in Twello, dat de vertrouwde gezelligheid terugkeert en mensen het gevoel krijgen dat ze echt iets beleven als ze in ons dorp gaan winkelen.”