Grote modezaken in gemeente Voorst: Wij kunnen veilig veel meer klanten ontvangen

 

“Wij zijn ontzettend blij dat we weer open mogen. Het contact met de klanten hebben we ontzettend gemist. Er is niets leukers dan dat mensen bij je in de winkel komen, iets nieuws uitzoeken en vrolijk de deur uitgaan. Leuk is ook dat we zelfs bloemen, taarten en koek hebben gekregen. Dat geeft een erg warm gevoel en zorgt voor een stemming van ‘yes, we mogen weer’.”

Aan het woord is Jaap Dicou, die met zijn vrouw Chantal Dicou-Pijnappel de eigenaar is van Pijnappel Mode in Klarenbeek. Bas Zoomers, mede-eigenaar van Piet Zoomers in Wilp (en Den Bosch) en Janieke Steunenberg, bedrijfsleider van Schuurman Schoenen in Twello, zijn ook aangeschoven voor dit online-interview.

Op de 225 vierkante meter grote winkelvloer van Pijnappel Mode krijgen klanten, zo vertelt Jaap, uitgebreid de tijd om te shoppen. Rustig kunnen kijken en passen en af kunnen sluiten met een kop koffie, dat is waar Pijnappel voor staat. Vandaar dat de eigenaren en hun personeel uitgaan van een uur tot anderhalf uur per bezoek.

Misverstand  
Bas Zoomers maakt van de gelegenheid gebruik over de duur van het winkelbezoek een opmerking te maken: “Het is een misverstand dat mensen uiterlijk tien minuten mogen winkelen. Men moet minimaal tien minuten binnen zijn en met tijdsblokken werken, dat is de regel. De overheid wil geen snelle in- en uitrenklanten hebben.”

Sinds afgelopen woensdag zijn klanten ook weer welkom bij ModeMall Piet Zoomers. “Godzijdank”, zegt Bas. “Dat je winkel dicht moet in de drukste winkelperiode is natuurlijk een drama. Vorig jaar maart was er ook al een soort van lockdown. We hoefden niet dicht, maar waren dat als het ware wel want er kwam toch geen klant.” 

Webshop  
Richting de zomer en het najaar leek de situatie zich te normaliseren, maar medio oktober kreeg Zoomers een nieuwe dreun te verwerken toen de horeca moest sluiten. “Wij hebben een ModeMall van 5500 vierkante meter met een grote horecagelegenheid en dan zie je de omzet weer als een kaartenhuis in elkaar zakken. Twee maanden later moesten we helemaal dicht (…) Godzijdank hebben we een webshop waardoor we klanten konden blijven bereiken en nog enige omzet hebben weten te behalen.”

Geweldig vindt Zoomers het dat er weer klanten door de zaak lopen, ondanks dat dit er slechts twee per verdieping mogen zijn. “Mensen ontvangen is het liefste wat we doen. Onze medewerkers en ook de klanten stonden te trappelen. Gelukkig hebben we split level-afdelingen en zeven vloeren waardoor we veertien klanten tegelijk kunnen helpen.” Dit betekent bijna 400 vierkante meter ruimte per klant.

Bederfelijke waar  
Piet Zoomers werkt met tijdslots van anderhalf uur. “De sfeer is heel erg leuk. Helaas mogen we niet de horeca doen, die is bij ons erg belangrijk. We geven klanten daarom een kop koffie ‘to go’ mee.” De huidige omzet noemt Bas een druppel op de gloeiende plaat. “Voor onze mensen en klanten zijn we blij, maar als ondernemer huilt mijn hart nog steeds. Ook met de wetenschap dat de steun van de overheid nog altijd niet komt. Over de toegezegde voorraadvergoeding hoor je helemaal niets meer. Wij hebben in zekere zin bederfelijke waar, omdat die modegevoelig is en na verloop van tijd minder waard wordt.”

De in december afgekondigde lockdown was voor Schuurman Schoenen ‘een domper’, zegt Janieke Steunenberg. In plaats van bij de pakken neer te zitten, gingen zij en haar collega’s zelf langs de deuren met via de webshop bestelde pakketten. ‘Dat was erg leuk, omdat je echt contact hebt met klanten en hoort dat zij het winkelbezoek missen. Het is heel fijn dat we hier nu wel weer klanten mogen ontvangen. Dan kun je ook meer van de collectie laten zien en dat is heel erg prettig.”

Voorwerk 
Klanten van de 450 vierkante meter grote schoenwinkel kunnen bellen voor een shopafspraak of online een of meer tijdsblokken reserveren. Eén blok is twintig minuten. “Veel mensen kijken eerst online om voorwerk te doen en passen vervolgens in de winkel. Daarom hebben de meesten aan twintig of veertig minuten voldoende.”

Janieke, Bas en Jaap hopen met heel hun hart dat uiterlijk eind maart alle winkels weer normaal open kunnen. Zij beseffen dat de anderhalvemetermaatregel ook daarna nog een tijd van kracht blijft. Los daarvan is het volgens hen heel goed mogelijk meer klanten dan nu mag op een veilige manier te ontvangen.

Jaap vindt het lastig te verteren dat de overheid met meerdere maten lijkt te meten: “Als ik kijk naar de supermarkten en de Kruidvat, daar is het zo druk dat ze er met de benen uithangen. Wij hebben alle drie (Pijnappel, Schuurman en Piet Zoomers, red.) veel ruimte en kunnen op onze vierkante meters makkelijk veel mensen kwijt.” Janieke en Bas knikken instemmend.

Bas zegt het zeer opmerkelijk te vinden dat de Tweede Kamerverkiezingen doorgaan. “Er mogen dan binnen drie dagen dertien miljoen mensen hun stem uitbrengen, terwijl je als overheid het aantal verkeers- en vervoersbewegingen wilt beperken. Onbegrijpelijk.”

Funshoppen 
Janieke, Jaap en Bas kunnen niet wachten totdat de horeca en terrassen open mogen. Als mensen het winkelen weer kunnen combineren met een hapje en/of drankje dan wordt het meer funshoppen, aldus Bas. “En tijdens het funshoppen geeft een klant meer geld uit dan dat hij of zij gericht iets moet kopen.”