Wees loyaal, koop lokaal!

 

Het verhaal van Delia, de eigenares van Uut Twelle, wijkt af van dat van haar collega-onderneemsters. Delia opende een maand geleden aan de Duistervoordseweg een tijdelijke winkel. Dit was uit nood, omdat zij en haar zoon Joël door de coronabeperkingen niet met dierproducten op de markt mochten staan. Sinds afgelopen week mag dit met uitzondering van Deventer wel weer. Delia neemt de markten in Twello en Apeldoorn voor haar rekening en Joël doet dit in Eerbeek, Epe en - normaal gesproken - Deventer. De Twellose maakt de hondensnacks zelf en heeft verder onder meer halsbanden, lijnen en hondenspeelgoed in haar assortiment. Over de aanloop van klanten in de winkel is Delia best te spreken: “Ik mag niet klagen en ben blij dat de klanten mij gevonden hebben. Ik doe veel met de social media en verder is mond-tot-mondreclame heel belangrijk.” Reuring Toch is Delia blij dat ze weer naar de markt kan. “Op de markt heb je echt reuring, je ziet mensen lopen en klanten komen gericht direct naar je toe. Ik vind het gewoon tien keer gezelliger dan in de winkel.” De winkel van Uut Twelle is geen lang leven beschoren. Delia heeft de huur per 7 maart opgezegd.

Rosan en Veronique snakken ernaar weer klanten in hun winkel te mogen ontvangen. Zij mikken op april. Al zou dit maar één persoon tegelijk zijn, was er voor hen al een wereld gewonnen. Rosan is sinds 1 september de trotse eigenares van RT Stoffenboetiek aan de Stationsstraat en Veronique runt precies even lang Sjoppen bij Veertje aan Raccordement.

Mix
Bij Veronique kunnen mensen, verenigingen, instanties en ondernemers een kraam, stelling of plank huren om spullen te verkopen. Grappig is dat Rosan hier mondkapjes gemaakt van haar stof etaleert. Tien procent van de opbrengst gaat naar Veronique. Zij verkoopt ook eigen producten variërend van woonaccessoires en parfums tot tassen en shawls. “De mix maakt het gewoon heel leuk.” Door haar te bellen, te appen, te mailen of een bericht op Facebook achter te laten, konden klanten tijdens de lockdown bestellingen plaatsen, die door Veronique werden thuisbezorgd. Sinds een afhaalpunt bij de winkel is toegestaan, maakt zij daar gebruik van.

Winactie
Een winactie in oktober via Facebook bleek voor Rosan een gouden greep. “Deze heeft een enorm bereik opgeleverd waardoor ik op Facebook bijna op 10.000 volgers zit. De bestellingen komen uit het hele land, dit was eigenlijk al zo in de 3,5 maand dat ik open ben geweest.” Behalve via Facebook komen ook via I n s t a g r a m bestellingen binnen. Rosan profiteert van wat zij heeft geleerd tijdens de opleiding Marketing en Communicatie. Zo weet zij wat de beste tijdstippen zijn om berichten en foto’s van eigen creaties op de ‘socials’ te plaatsen. “Dit inspireert vrouwen om hiermee aan de slag te gaan.” Klanten kunnen haar videobellen zodat zij hen kan rondleiden door de winkel. Rosan heeft in Twello en omgeving ook aan thuisbezorging gedaan.

Welkom
Belangrijk voor iedereen met een eigen winkel is volgens Veronique dat klanten zich er welkom moeten voelen. De eigenaar en/ of personeel moeten enthousiast, behulpzaam en vriendelijk zijn. Met de komst van de mondkapjesplicht werd het volgens Rosan allemaal wel wat onpersoonlijker. Naast het contact met haar klanten kan Veronique in de winkel ook genieten van gesprekken tussen klanten onderling. “Het sociale, daar doe je het voor. Als ik een webshop had willen beginnen, had ik dat wel gedaan.” Veronique is niet bang dat ze straks helemaal opnieuw moet beginnen met het opbouwen van een klantenkring. “Ik denk juist dat ik er heel veel nieuwe klanten heb bij gekregen.” Rosan verwacht dat veel vrouwen die online stoffen bij haar hebben besteld, zodra het weer kan de fysieke winkel gaan opzoeken. “Ik denk ook dat ik een stukje extra naamsbekendheid heb opgebouwd.” Hoewel werken in deze coronacrisis veel extra energie kost, hebben Rosan en Veronique geen moment spijt gehad dat zij afgelopen najaar voor zichzelf zijn begonnen. “In die paar maanden ben ik zoveel zelfstandiger geworden en heb ik zoveel geleerd. Het was even wennen, maar ik heb het er allemaal voor over”, zegt Rosan. Veronique vindt het heerlijk ‘eigen baas’ te zijn.

Steunen
Bestel niet alles bij de Bol.Coms van deze wereld, luidt hun oproep aan de inwoners van de gemeente Voorst. “De plaatselijk ondernemer die jouw dorp zo gezellig maakt, die moet je toch gewoon steunen?”, zegt Veronique. “Ja, want ons enthousiasme in de winkel is uiteindelijk toch het allerleukste”, besluit Rosan.